Evidence a hlášení cizinců v zaměstnání

by

Evidence a hlášení cizinců v zaměstnání

Znáte svoji povinnost evidovat a hlásit cizince? Ve chvíli, kdy k vám nastoupí nový zaměstnanec, a je to cizinec, máte jako zaměstnavatel několik nových zákonných povinností, které se vás doposud netýkaly. Nevyplácí se je ignorovat, protože v případě případné kontroly se právě s kontrolou těchto základních povinností začíná a v při jejich nesplnění hrozí pokuta až 100 000 Kč, což je zcela zbytečné. Konkrétně se jedná o evidenci informací o vašich zahraničních pracovnících a také o hlášení nástupu, změn a ukončení pracovního poměru na Úřad práce.

Menší zaměstnavatelé, kteří nemají například své personální oddělení často o všech povinnostech ani nevědí a myslí si, že tím, že si zahraniční pracovník vyzvedne svoji zaměstnaneckou kartu, všechno končí a oni udělali vše co měli.

 

Hlášení na Úřad práce

Nejpozději v den nástupu musíte nahlásit nástup nového zahraničního pracovníka na Úřad práce. Lze to několika způsoby:

  1. Vyplněním formuláře na webu MPSV
  2. Zasláním XML souboru do datové schánky Úřadu práce 
  3. Přímou integrací vašeho informačního systému s rozhraním MPSV

👉 Hlásit se musí i skutečnost, že pracovní poměr vůbec nezačal.

Hlásit Úřadu práce se musí i změny, které se v rámci pracovního poměru stanou. Povinnost hlásit všechny změny v zaměstnávání cizinců leží primárně na zaměstnavateli. Cizinec sám má povinnost ohlásit změny svého zaměstnání, které mohou ovlivnit jeho pobytový status nebo pracovní povolení.

  • Změna pracovní pozice nebo pracovní náplně: Pokud dojde ke změně pracovní pozice, kterou cizinec vykonává, je zaměstnavatel povinen tuto změnu ohlásit. Změny mohou zahrnovat povýšení, přesun na jinou pozici nebo změnu pracovní náplně.
  • Změna pracovní doby nebo pracovního režimu: Jakékoliv změny ve formě pracovního úvazku (např. přechod z plného na zkrácený úvazek nebo naopak) musí být rovněž hlášeny.
  • Změna místa výkonu práce: Pokud cizinec začne pracovat na jiné adrese, než která byla uvedena v pracovním povolení či smlouvě, je nutné tuto změnu oznámit Úřadu práce.
  • Ukončení pracovního poměru: Pokud pracovní poměr s cizincem skončí, ať už na základě dohody, výpovědi nebo skončení smlouvy na dobu určitou, je zaměstnavatel povinen o této skutečnosti informovat Úřad práce do deseti dnů od ukončení pracovního poměru. Opět k tomu lze využít online formulář.
  • Nástup nového zaměstnance: Zaměstnavatel musí oznámit nástup nového zaměstnance-cizince do deseti pracovních dnů.

Nahlásit změnu lze učinit také prostřednictvím webu MPSV. Na konkrétní formulář naleznete odkaz ZDE.

 

Evidence a archivace dokladů

Jako zaměstnavatel máte povinnost vést evidenci cizinců, které zaměstnáváte. Co taková evidence přesně obnáší jasně stanovuje zákon o zaměstnanosti. Jedná se o:

  • identifikační údaje cizince, 
  • adresu v zemi trvalého pobytu a adresu pro doručování zásilek, 
  • číslo cestovního dokladu a název orgánu, který jej vydal, 
  • druh práce, 
  • místo výkonu práce
  • dobu, po kterou by mělo být zaměstnání vykonáváno, 
  • druh pracovněprávního vztahu, 
  • pohlaví cizince, 
  • zařazení podle odvětvové (oborové) klasifikace ekonomických činností 
  • nejvyšší dosažené vzdělání
  • vzdělání požadované pro výkon povolání, 
  • dobu, na kterou mu bylo vydáno povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo modrá karta a na kterou mu byl povolen pobyt,
  • den nástupu 
  • den skončení zaměstnání

Nezapomeňte pečlivě uchovávat i doklady cizinců – hlavně je to Zaměstnanecká karta a jejich pas. Zaměstnanecká karta prokazuje legálnost jejich pobytu v České republice. Kopie dokladů prokazujících oprávněnost pobytu cizince na území ČR máte povinnost uchovávat po dobu trvání zaměstnání a dobu 3 let od skončení zaměstnávání tohoto cizince.

Je povinností zaměstnavatele ověřit, zda cizinec, kterého zaměstnává, má platné povolení k pobytu a pracovní povolení. V případě zaměstnávání občanů Evropské unie a jejich rodinných příslušníků nejsou tato povolení nezbytná, avšak stále platí povinnost oznámení a evidence.

 

Povinnosti spojené se zaměstnáváním zaměstnanců ze zahraničí stanovuje zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zaměstnanosti“). Z pohledu orgánů inspekce práce jde zejména o plnění informační povinnosti zaměstnavatele dle ust. § 87, § 88 zákona o zaměstnanosti a plnění povinnosti vést evidenci občanů EU a cizinců dle ust. § 102 zákona o zaměstnanosti. Druhým zákonem, který upravuje povinnosti zaměstnavatele je Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců.

 

Pojďme spolu najít pro vás ty nejvhodnější pracovníky z Filipín. Napište nebo nám zavolejte.

Máte otázku k článku?
Zeptejte se nás

Jana Koblížková Principio O nás

Jana Koblížková

majitelka/jednatelka
jana@principio.cz
(+420) 774 721 291
mluví česky a anglicky

Lucie Vlachová_principio

Lucie Vlachová

HR konzultant
lucie@principio.cz
(+420) 733 616 149
mluví česky a anglicky

Vania Rodríguez

Vania Rodríguez

HR konzultant
vania@principio.cz
(+420) 777 107 221
mluví anglicky a španělsky

Mohlo by vás také zajímat

Principio_zamestnavani-cizincu-